Primátor Žiliny žiadal sedemtisícový plat

23. novembra 2022, Pavol Lazar, Nezaradené

Znovuzvolený primátor Žiliny, Peter Fiabáne vyjadril dnes poľutovanie pred médiami nad jeho neschváleným návrhom, v ktorom si na prvom povolebnom Mestskom Zastupiteľstve zažiadal navýšiť plat o maximálnu zákonnú mieru (o 60%), čo by v prípade Žiliny aktuálne znamenalo presne 6.859 €. Je predpoklad, že už v nasledujúcom roku 2023 by presiahol sumu 7.000€.

Nuž aj napriek tomu, že si nemaľujem žiadne ilúzie o našom primátorovi povedal som si, že možno ma predsa len prekvapí, veď snáď ho nezvolili tí ľudia len pre jeho sľubovaný nezrealizovaný predvolebný program z roku 2018. Aby som bol korektný, predsa len určenie výšky odmeny pre primátora je legitímny zákonný bod, ktorý na úvodné zastupiteľstvo patrí a tak som nazrel na stránky mesta a zistil z jeho návrhu dve skutočnosti:

1. Do dôvodovej správy, ktorá je súčasťou predmetného návrhu uviedol len to, že mu to zákon umožňuje. 🤦😀 No z chuti som sa zasmial a ihneď sa mi premietli všetky možné situácie, kedy by požadoval nejaký zamestnanec od svojho zástupcu zamestnávateľa navýšenie platu len s jediným odôvodnením, a to že o to môže požiadať. ☺️ Rozumiem, že odmena súčasných 4.287€ nemusí byť práve podľa predstáv „najvyššieho manažéra krajského mesta“, avšak je potrebné zhodnotiť aj často opomínané predvolebné sľuby k reálnemu výsledku po jeho štvorročnom funkčnom období.

2. V dopadoch na finančný rozpočet mesta som očakával sumu prepočtu súčasne stanovenej priemernej mzdy, ktorá tvorí základ pre zákonom stanovený plat primátorov (násobí sa koeficientom podľa počtu obyvateľov mesta) a so súčtom navýšenia platov poslancov (odvíjajú sa od platu primátora) v spoločnom prepočte za jednotlivé roky volebného obdobia. Je jasné, že výsledok výpočtu nemôže byť presný keďže nik nevie určiť aká priemerná mesačná mzda bude vypočítaná za tento, či budúci rok, no orientačná záťaž pre mestský rozpočet bude jednoznačne zrejmejšia než to, čo je uvedené v návrhu. Tam je totiž uvedené len suché konštatovanie:

„Materiál má dopad na rozpočet mesta.“

Nuž zápisnica ešte zverejnená nie je a sám som zvedavý ako ktorý poslanec hlasoval. Na prehliadanie videa zo zastupiteľstva žiaľ nemám čas. Po práci zapisujem komisie na referendum a posledný termín odoslania (24.11.) sa neúprosne blíži. Kto sa chce ešte prihlásiť, ešte sú nejaké obce voľné v okresoch Žilina, Bytča a Považská Bystrica.

Zdroj foto: TA3 – Fotka z návrhu na zvýšenie z webu zilina.sk

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=674719867474980&id=100048109193535